[Case study] Geotest – budowanie efektywnej organizacji opartej na procesach

O kliencie

Geotest to firma doradcza z obszaru geotechniki oraz badań środowiskowych. Zatrudnia kilkudziesięciu ekspertów, większość to bardzo doświadczeni geolodzy. Klientami Geotest są najwięksi deweloperzy powierzchni magazynowych i budynków komercyjnych w Polsce, tacy jak: 7R, Echo Investment i inne. Firma przygotowuje zaawansowane opracowania dotyczące gruntu danej inwestycji, które są podstawą do decyzji inwestycyjno-strategicznych po stronie klienta.

Wyzwanie postawione przez klienta

Geotest to firma, która zaczęła się dynamicznie rozwijać kilka lat temu,  świadomie zrezygnowała z  realizowania projektów dla klientów indywidualnych. Spółka ambitnie rozwija segment projektów dla klientów korporacyjnych. Realizowanie dużych, skomplikowanych projektów oznacza konieczność wyskalowania procesów organizacji i dbanie o efektywność przy ciągłym wzroście jakości realizowanych projektów. Z drugiej strony liderom zależało na zachowaniu przyjacielskiej atmosfery w pracy oraz ducha zespołowości.

Projekt

Pierwszych krokiem były wywiady indywidualne z właścicielami oraz kluczowymi managerami Geotest, na ich podstawie przygotowaliśmy plan rozwoju dla Geotest, który dotyczył następujących obszarów (więcej o tym jak pracujemy można przeczytać tutaj.

Rozmowy z managerami i właścicielami spółki były podstawą do określenia planu działania na kolejne miesiące. 

Geotest zdecydował się na nawiązanie długoterminowej współpracy strategicznej. 

Etap I

Pracę z Geotest realizowaliśmy w Sprintach. Z jednej strony mieliśmy wszyscy wspólny cel strategiczny w długim okresie, ale po każdym sprincie podejmowaliśmy decyzje odnośnie aktualizacji planu. 

W pierwszej kolejności zajęliśmy się następującymi inicjatywami:

  • Strategia wzrostu – zdefiniowaliśmy wspólnie z liderami oraz zespołem cele strategiczne, ich miary oraz sposób realizacji
  • Optymalizacja procesu realizowania projektu – w interdyscyplinarnym gronie odwzorowaliśmy cały proces realizowania zlecenia dla klienta oraz poddaliśmy ten proces optymalizacji, aby zwiększyć wartość dla klienta
  • Wdrożenie nowej struktury organizacyjnej – wdrożyliśmy strukturę opartą na nowym systemie raportowania, ale również korzystaliśmy z elementów struktury macierzowej. Dzięki temu obecna struktura pozwala pracownikom rozwijać się w nowych obszarach, ale też pozwala realizować projekty dużo efektywniej. 
  • Planowanie i zarządzanie budżetem – praca na precyzyjnym P&L, optymalizacja marży na poziomie każdego projektu
  • Mentoring – oprócz dużych strategicznych projektów pracujemy na co dzień z managerami nad wsparciem ich w codziennych zadań oraz rozwoju osobistym oraz zespołu

Efekty

Pierwszy etapu projektu z Geotest został zakończony, widzimy jego następujące rezultaty:

  • Większe zrozumienie przepływów finansowych w spółce, kontrola wydatków i przychodów. Pogłębiona analiza marżowości realizowanych projektów.
  • Zwiększenie efektywności kluczowych procesów w organizacji
  • Skupienie zespołu wokół wspólnego celu
  • Zwiększenie świadomości wśród pracowników celu realizowania ich codziennych obowiązków (bigger picture)
  • Nowy branding marki (trwają finalne prace)
  • Proces onboardingu dla nowych pracowników 

Kolejne kroki

Współpraca z Geotest weszła na kolejny etap i obecnie postawiliśmy sobie wspólnie ambitne cele i dalej pracujemy z organizacją nad zwiększeniem efektywności realizowanych projektów oraz tworzenia ambitnego miejsca pracy, które wyznacza standardy w swojej branży.

Umów spotkanie

Opowiedz z jakim wyzwaniem się mierzysz. Wspólnie wypracujemy możliwe kierunki współpracy!

Tomasz Pietrzak

Referencje

Michał grela geotest

Michał Grela

CEO – Geotest

Współpracę z Qmatch rozpoczęliśmy około rok temu, w tym czasie dokonaliśmy istotnych zmian w naszej firmie. Za cel wybraliśmy stworzenie wzorowego środowiska pracy, które pozwoli osiągnąć wzrost i bycie liderem w swojej branży, dlatego potrzebowaliśmy wsparcia w obszarze: strategii, optymalizacji procesów oraz HR. Qmatch w ramach stałej współpracy wspiera nas w dążeniu do wybranego celu. Doceniamy osobiste zaangażowanie w projekt konsultantów oraz ich umiejętność zwinnego realizowania projektów w szybko zmieniającym się otoczeniu oraz dostosowanie się do naszej rodzinnej tradycji prowadzenia biznesu i nie korporacyjnego ładu w organizacji.

Polecane artykuły

tomasz pietrzak

Posiada szerokie doświadczenie w dziedzinie zarządzania projektami i budowania zespołów. Pracował w NN Investment Partners (dawniej ING TFI), gdzie wprowadzał zwinne metodyki pracy oraz zarządzał zespołem Digital. Ma doświadczenie we wdrażaniu zmian organizacyjnych w firmach z sektora finansowego. Ekspert budowania procesów organizacyjnych, technicznej strony badania kultury organizacyjnej oraz zarządzania projektem.