Raport 2020

Kultura organizacyjna - preferencje generacji X, Y, Z.

Jaka jest rola kultury organizacyjnej w obecnym świecie dla wiodących pokoleń?

Kultura organizacyjna ważniejsza od zarobków.

Badanie “Pokolenie dobrej pracy” przeprowadzone w październiku 2019 r. przez pracuj.pl pokazało, że dla trzech pokoleń: X, Y, Z najważniejsze w pracy jest wynagrodzenie (68% badanych wskazało ten czynnik). W badaniu Qmatch przyjeliśmy inną metodologię i poprosiliśmy badanych o wybranie spomiędzy dwóch zdań – co jest dla nich ważniejsze w pracy: wartości i kultura organizacyjna czy to ile osoba będzie zarabiać. Gdy tak postawiliśmy pytanie, tylko 33% badanych przedkłada zarobki nad to jaka jest kultura organizacyjna.

To bardzo budujące, że kultura organizacyjna jest niezmiernie ważna dla wszystkich analizowanych pokoleń. Nie dziwi mnie fakt, że jest ona najistotniejsza dla X-ów, którzy wiodą już relatywnie ustabilizowane finansowo życie w stosunku do innych pokoleń, a w pracy chcą się przede wszystkim czuć dobrze i realizować swoje potrzeby, nawet kosztem niższych zarobków.​

Magdalena Trąba

Senior Associate w Pracuj Ventures – funduszu wspierającym polski rynek HR i EDU Tech.

Kultura organizacyjna zyskuje na wartości przy pracy zdalnej.

Obecny stan wywołany koronawirusem może powodować silny zwrot w kierunku autorytarnych zachowań. W przekonaniu wielu liderów styl zarządzania z bardziej ludzką twarzą jest pomimo zewnętrznych deklaracji uważany za mniej skuteczny zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych. W mojej ocenie dziś w złożonym, kompleksowym i bardzo zmiennym świecie wygrają ci, którzy potrafią w zależności od potrzeby sytuacji poruszać się po bardzo szerokiej skali od dyrektywności po empatię, umiejętnie łączący te perspektywy.

Zofia Dzik

Investor, C-Level manager, Innovator, Deputy Chairman BRW, Founder of Humanites Institute

Dla wszystkich pokoleń kluczowa jest radość i przyjemność z pracy.

Pokolenia różnią się między sobą w różnych aspektach, ale dla wszystkich z nich ważne jest aby zarówno pracownicy jak i liderzy dbali o tworzenie kultury organizacyjnej opartej opartej o radość i przyjemność z pracy. 

0 %

blisko 40% respondentów z każdego pokolenia uważa radość i przyjemność z pracy za najważniejsze.

Pokolenie X najbardziej różni się od Y i Z.

0 %

przedstawicieli pokolenia X wskazuje “Wysoką jakość” oraz “Adaptacja i elastyczność” jako ważne aspekty kultury organizacyjnej. 

W pokoleniu X większą uwagę niż w innych pokoleniach zwraca się na to, aby kultura organizacyjna koncentrowała się na tym jak się pracuje, a mniej na tym co ja osobiście mam z pracy.

Pokolenie Y chce kultury, która wspiera ich rozwój i potrzeby.

Pokolenie Y jest mocno nastawione na rozwój osobisty, na realizację swoich potrzeb – ma to na pewno związek z tym w jakim punkcie swojego życia się znajdują.

0 %

przedstawicieli pokolenia X wskazuje “Rozwój i potrzeby pracownika” jako kluczowy aspekt kultury organizacyjnej. 

Pobierz pełną wersję raportu


Wyrażam zgodę na przesyłanie mi w formie newslettera przez Qmatch Tomasz Nalewajk bieżących informacji z zakresu nowość na rynku HR, a także informacji handlowych i marketingowych o najnowszych usługach i rozwiązaniach za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej (poczty e-mail). Podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne w celu utrzymania raportu „Culture buzz 2020” oraz newslettera z bieżącymi informacjami z zakresu nowości na rynku HR, a także najnowszych usługach i rozwiązaniach.

Partnerzy

Izabela Pawlak 
HR Specialist – Bluerank

Konsultant ds. HR, trener, psycholog, doradca HR i kariery. W zespole Bluerank pełni rolę HR Specialist wspierając pracowników w codziennych wyzwaniach takich jak: rekrutacja, szkolenia, projekty rozwojowe, praca z kadrą managerską. Certyfikowany Trener FRIS oraz Ostendi Management System. Zawodowo zainteresowana planowaniem świadomej ścieżki kariery, budowaniem marki osobistej pracowników oraz dojrzałości zawodowej połączonej z pracą z talentami i mocnymi stronami.

Natalia Urbańska

HR Director – Divante

Z branżą IT związana od 9 lat, początkowo jako marketingowiec, następnie rekruterka. 5,5 roku temu zaczynała tworzyć dział HR w Divante od podstaw. Od tego czasu liczba osób w Divante wzrosła czterokrotnie, sam zespół HR również, a jego działalność obejmuje nie tylko employer branding, rekrutację i onboarding, ale też projekty z zakresu kultury i wartości firmowych, rozwoju i badania satysfakcji pracowników. Najbardziej ceni sobie możliwość budowania zespołu i kształtowania przyjaznego miejsca pracy. Prywatnie absolwentka anglistyki, miłośniczka zwierząt, kuchni wegetariańskiej i wegańskiej, starych filmów i seriali, NBA i żeglowania.

Zofia Dzik Investor, C-Level manager, Innovator, Deputy Chairman BRW, Founder of Humanites Institute

Innowator, inwestor, przedsiębiorca, doświadczony C-Level menadżer, pionier rynku fintech w obszarze direct w CEE, fundator Instytutu Humanites – think&Do tank w zakresie rozwoju Spójnego Przywództwa™ i kapitału społecznego, łączący tematykę Człowieka i Technologii, autorka Modelu „Wioski” Ekosystemu Społecznego oraz Modelu Spójnego Przywództwa™, wykładowca, mentor, juror, założyciel Akademii Przywództwa Liderów Oświaty; inicjator Ruchu Społecznego Dwie Godziny dla Rodziny na rzecz zbliżania ludzi i przeciwdziałania samotności (udział pracodawców z 15 krajów). Członek rad nadzorczych spółek giełdowych (obecnie: BRW S.A., CCC S.A., PKP CARGO S.A. i Rubber Sanok S.A.) oraz członek Rady Ekspertów Forum Rad Nadzorczych przy GPW. Żona, matka trzech synów, lubiąca wędrówki przez pustkowia.

Marcel Płoszczyński 
Founder & CEO : Lightbe PR Agency

Marcel Płoszczyński jest założycielem agencji Lightbe, obsługującej głównie firmy z branż technologicznej i marketingowej. Do stycznia 2019 r. pracował jako Account Executive w inPlus Media, gdzie odpowiada za PR dwóch klientów: Cloud Technologis i DSR SA. Wcześniej zajmował stanowisko PR Manager w agencji reklamowej KERRIS, gdzie odpowiadał za budowanie wizerunku firmy w mediach tradycyjnych i społecznościowych, koordynowanie obecności agencji na eventach branżowych oraz wsparcie realizowanych przez nią projektów w zakresie komunikacji zewnętrznej.

Joanna Balcerzak

HR Manager Dywizje Selektywne L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie

Absolwentka Psychologii w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej oraz Studiów Podyplomowych z zakresu Employer Brandingu; Szkoleń oraz Coachingu. Karierę zawodową rozpoczynała w międzynarodowej firmie Executive Search, następnie w firmie Philips pracowała w zespole Talent Acqusition CEE. Od 2015 związana z firmą L’Oréal, rozpoczynała jako Talent Acquisition Manager z misją stworzenia nowoczesnego działu TA następnie zaś objęła rolę HR Managera. Zawodowo zainteresowana HR Business Partneringiem; zarządzaniem transformacjami organizacyjnymi oraz rozwojem pracowników.

Sylwia Rejniak
HR Business Partner – LTTM (LifeTube & TalentMedia)

Z wykształcenia psycholog, prywatnie mama Mai i Michała. Przygodę z HR rozpoczynała od pracy w agencji pracy tymczasowej, następnie jako headhunter prowadziła projekty rekrutacyjne dla wydawców reklamy, agencji oraz domów mediowych. Od 2017 związana z siecią partnerską LifeTube. W LTTM (LifeTube, TalentMedia, Gamellon) odpowiada za wdrożenie kompleksowej strategii HR, uspójnienie procesów oraz zbudowanie kultury organizacyjnej zorientowanej na rozwój pracownika.

Monika Woźniak
HR Business Partner – Mary Kay

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UW oraz Podyplomowych Studiów Psychologii Zarządzania Personelem UW. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie w wewnętrznych działach HR. Jest certyfikowanym trenerem Extended Disc. Od 2017 związana z firmą Mary Kay, w której odpowiedzialna jest za wszelkie procesy HR, zarządzanie zmianą oraz komunikacją wewnętrzną. Praca z ludźmi sprawia jej ogromną przyjemność, a możliwość realizowania się w obszarze HR stała się jej pasją.

Aleksandra Paszkiewicz 
Chief HR Officer, Board Member, Nationale-Nederlanden Poland

Menedżer HR z kilkunastoletnim doświadczeniem w budowaniu i wdrażaniu strategii HR w dynamicznie rozwijających się firmach w sektorze finansowym i telco. W ostatnich latach związana z Grupą NN w Polsce, gdzie jako Członek Zarządu ds. HR odpowiada za budowanie inspirującego środowiska pracy, rozwój kapitału ludzkiego i budowanie marki Nationale-Nederlanden jako pracodawcy.
Promuje działanie HR, jako strategicznego partnera w rozwoju biznesu oraz podejścia opartego na projektowaniu pozytywnych doświadczeń pracowników.
Aktywnie działa na rzecz rozwoju dobrych praktyk zarządzania efektywnością organizacji i kapitałem ludzkim.

Magdalena Trąba 
Senior Associate w Pracuj Ventures – funduszu wspierającym polski rynek HR i EDU Tech.

W swojej codziennej pracy w funduszu Pracuj Ventures zajmuje się koordynacją procesów inwestycyjnych w spółki z obszaru HR i EDU Tech, a także wspiera spółki portfelowe funduszu w ich bieżących wyzwaniach. Ekspertka polskiego rynku startupów HR, na bieżąco monitoruje ich aktywność i nowe produkty, również w obszarze kultury organizacyjnej. W swojej pracy Magdalena wykorzystuje bogate doświadczenie zdobyte na stanowisku Menedżera ds. Inwestycji w Grupie Pracuj, jak również ponad 8 letnie doświadczenie w obszarze doradztwa strategicznego zdobyte w firmach tzw „Wielkiej Czwórki”. Prywatnie mama i macocha, w wolnym czasie czyta literaturę o modzie oraz reportaże.

sw research

Agencja badawcza SW Research powstała z myślą o osobach ceniących swój czas, które potrzebują zaufanego wykonawcy badań rynku i opinii. Realizujemy projekty badawcze w szybki, odpowiedzialny i przyjazny sposób w Polsce i na świecie. Od 2011 rozwijamy własny ekosystem badawczy i największą w Polsce panelową bazę respondentów (B2C i B2B). Zaufały nam już setki klientów.

Chcesz dowiedzieć się więcej o kulturze organizacyjnej w swojej firmie?


Wyrażam zgodę na wysłanie moich danych w celu przetworzenia zapytania. Akceptuję fakt, iż podanie danych jest dobrowolne, oraz że przysługuje mi prawo do dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawienia, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Twoje dane przetwarzane będą przez Qmatch, ul. Padewska 23/7, 00-777 Warszawa), która będzie przetwarzać Twoje dane wyłącznie w celu przeprocesowania Twojego zapytania i odpowiedzi na wszystkie nurtujące Cię pytania dotyczące naszej działalności.