8 dobrych praktyk w firmie konsultingowej

Z reguły pracujemy z właścicielami małych i średnich firm. Często jest to ich pierwszy kontakt z firmą konsultingową (inaczej firmą doradczą) i słusznie nie wiedzą, czego mogą się spodziewać, ponieważ podejść do świadczenia usług doradczych jest wiele.

W Qmatch consulting jesteśmy w zasadzie firmą doradczo-wdrożeniową. Realizując projekty z naszymi klientami, kierujemy się kilkoma prostymi zasadami, które znajdziesz poniżej

Niezależnie od tego, czy szukasz firmy doradczej, z którą chcesz pracować nad rozwojem swojej firmy, czy dopiero sprawdzasz, na czym dokładanie polegają usługi firmy konsultingowych, przeczytaj treść artykułu. Potraktuj te zasady jak katalog dobrych praktyk, który pomoże Ci to lepiej ocenić firmę, którą rozważasz do współpracy. Unikniesz kosztownych nieporozumień i zaoszczędzisz czas.

Świadomość celu projektu to podstawa działania konsultanta

We współpracy ważna jest wspólna świadomość celu projektu.

Przykład: Klient zwraca się do nas z projektem uporządkowania procesu sprzedaży swoich handlowców. Dla nas w takim wypadku kluczowe jest zrozumienie intencji jaka stoi za potrzebą uporządkowania tego procesu, bo powodów może być wiele np.

  • Cele sprzedażowe nie są realizowane
  • Plan wejścia na nowe rynki
  • Chęć powiększenia zespołu o 50%
  • Sprzedaż firmy
  • Zatrudnienie Dyrektora Sprzedaży 

Znając intencję właściciela, możemy lepiej zaplanować nasz projekt i prowadzić go w sposób bardziej efektywny.

Dlaczego uważamy, że to ważne? Efektywność to nasza nadrzędna zasada. Pracujemy dynamicznie i — usuwamy marnotrawstwa w firmie, a czas spotkań skracamy do minimum.

 

Firma konsultingowa nastawiona na efekt

Rosnące koszta, brak zrozumienia ze strony klientów, podwykonawców, a często także pracowników  to tylko kilka z wielu wyzwań stojących przed właścicielami firm. Konsultant nie powinien być kolejnym zjadaczem czasu w firmie. Wyniki osiągają dobre strategie oparte o sprawdzone taktyki. Nie piękne przemowy, prezentacje i wielostronicowe dokumenty.

Sami prowadzimy własną firmę i jesteśmy przedsiębiorcami, dlatego dobrze rozumiemy specyfikę, wyzwania i problemy związane z prowadzeniem małych i średnich firm. Naszą pracą staramy się skracać, optymalizować i podnosić efektywność.

Pełne zaangażowanie konsultantów

Warto, żeby konsultant był realnie zaangażowany w chęć pomocy, rozwiązania trudności i wsparcie w rozwoju. Żeby nie był to kolejny projekt, na którym firmie właściwie nie zależy.

Warto, żeby konsultant był realnie zaangażowany w chęć pomocy, rozwiązania trudności i wsparcie w rozwoju. Żeby nie był to kolejny projekt, na którym firmie właściwie nie zależy.

Wierzymy, że firmy MŚP są podstawą sprawnego funkcjonowania gospodarki naszego kraju. Prowadzimy projekty dla klientów z tych samych branż, ale nigdy nie zdarzyło nam się spotkać dwóch takich samych właścicieli. W Qmatch napędza nas praca z ambitnymi ludźmi, którzy mają swoje plany i chcą je realizować. Nie ma dla nas za małych projektów, czy wyzwań. 

Jeżeli zdecydujesz, że chcesz rozpocząć z nami wspólny projekt, gwarantujemy pełne, osobiste zaangażowanie.

W każdym projekcie bierze aktywny udział jeden z założycieli. To on jest zawsze właścicielem danego tematu, dzięki temu zawsze możesz rozmawiać o projekcie bezpośrednio z nami, bez odbijania się o infolinię i  głuchego telefonu. 

Wsparcie w zbudowaniu silnego i samodzielnego zespołu w firmie

Nie ważne w jakiej branży działa firma. Bez silnej kadry trudno będzie osiągnąć wzrosty 2x, 4x, 6x, a o takich wzrostach rozmawiamy z naszymi klientami.

Mimo, że wprost w naszych usługach nie oferujemy analizy kadry pracowniczej, zawsze w trakcie projektu to się dzieje. Naszym celem jest pokazanie, jak pewne rzeczy w firmie można robić inaczej i zbudowanie umiejętności dalszego rozwijania danego obszaru. Nie możemy zrobić codziennej pracy za ludzi, ale nauczymy ich, jak mogą ją wykonywać mądrej i bardziej efektywnie kiedy nas już nie będzie. 

Konsultant powinien umieć powiedzieć "nie"

Zdarza się, że firma nie jest w tym momencie gotowa na projekt, o jakim myśli. W takim wypadku konsultant powinien powiedzieć, co należałoby zrobić wcześniej w ramach funkcjonowania firmy zamiast rozpoczynać projekt, który z dużym prawdopodobieństwem nie spełni pokładanych w nim oczekiwań.

Jako właściciele i aktywni konsultanci firmy doradczo-wdrożeniowej w każdy projekt angażujemy się osobiście. Nie możemy sobie pozwolić na niezadowolenie klienta lub nasz spadek motywacji. Dlatego tak ważny jest pierwszy etap projektu, gdzie podczas rozmów i warsztatów poznajemy swoje oczekiwania, motywacje i cele. Każdy projekt firmujemy naszymi nazwiskami i firmą, dlatego satysfakcja klientów jest dla nas zawsze na pierwszym miejscu.

Gotowość do rozliczenia za efekty

Jako firma doradcza z reguły pracujemy blisko strategii (doradztwo strategiczne), budżetów (doradztwo finansowe), planowania i sprzedaży (doradztwo sprzedażowe).

Często dowozimy efekty ponad pierwotne ustalenia, dlatego  lubimy umawiać się z naszymi klientami na takie modele rozliczeniowe, które premiują nas właśnie w przypadku przekroczenia realizacji założonych celów.

Z perspektywy firmy konsultingowej i konsultanta, który realizuje usługę, może to być ryzykowny model. Jednak to właśnie takie modele są dla nas atrakcyjne i bardzo motywujące, a przede wszystkim bezpieczne dla naszych klientów. Model rozliczenia za efekty pracy odpowiada na obawę „Co w przypadku braku dostarczenia oczekiwanych efektów?”

Widzimy, że w małych i średnich firmach nasze działania przekładają się bezpośrednio na wyniki spółki.  Nie boimy się wziąć odpowiedzialności za swoje działania, dlatego chętnie umawiamy się na premie za sukces.

Nie robi z firmy korporacji

Korporacje pozwoliły nam się dużo nauczyć na początku kariery, ale to nie jest według nas idealny model budowania wzrostu firmy. Cenimy małe i średnie firmy, to w jaki sposób się tam myśli i pracuje. Jak podejmowane są tam decyzje. Bliskość tych firm do ich klientów i produktów. 

Jako firma konsultingowa wystrzegamy się przekładania mechanizmów działających w korporacjach na MŚP. Wiemy że to nie jest dobra droga. Widzimy, że ludzie potrzebują zasad, ale też elastyczności, żeby mogli wzrastać. Często nasi klienci to kluczowi pracodawcy w danym regionie, więc satysfakcja z codziennej pracy ich pracowników jest dla nas bardzo ważna.

Elastyczność i wszechstronność usług doradztwa

Kiedy cała wiedza projektowa jest w jednym miejscu, nie ma konieczności korzystania z usługi kilku różnych firm, które zajmą się poszczególnymi obszarami. To usprawnia przepływ informacji i zwiększa szybkość podejmowania decyzji. 

Warto sprawdzić, w jakich obszarach firma konsultingowa może wesprzeć organizację, czy współpracuje z firmami, które uzupełniają jej usługi, czy może poszukiwanie pozostałych firm, które zajmą się innymi obszarami, zostaje po stronie Twojej organizacji.

Doświadczenie pozwala nam prowadzić projekty dotykające kluczowych obszarów funkcjonowania każdej MŚP, takich jak:

Czy każda firma może skorzystać z usług firmy konsultingowej?

Z naszego doświadczenia wynika, że praktycznie każdą firmę stać na skorzystanie z usług firmy konsultingowej i doradztwo. Z kolei widzimy, też, że to na co większości firm nie stać, to tkwienie w miejscu z uwagi na brak wiedzy, co można zmienić i w którą stronę iść.

Skorzystanie z usług doradztwa, czy będzie to doradztwo strategiczne, czy doradztwo sprzedażowe, daje szybko widoczne efekty, które motywują pracowników, kierowników, managerów, a często i zarząd do dalszej pracy. 

Pierwsze efekty pracy są widoczne już na początku wspólnych działania. Pogrążanie pracowników i właścicieli w wielogodzinnych warsztatach i zasypywanie formatkami do wypełnienia w Excelu to nie nasz styl pracy.

Umów się na darmową konsultację


Scroll to Top