Wprowadzenie: Między misją publiczną a efektywnością komercyjną
Instytucje publiczne – od jednostek samorządu terytorialnego, przez ośrodki sportu i rekreacji, po placówki kultury – stoją dziś przed fundamentalnym wyzwaniem. Z jednej strony są zobowiązane do realizacji swojej misji publicznej, służąc społeczeństwu i dbając o wspólne dobro. Z drugiej, muszą działać w warunkach rosnącej presji kosztowej, dynamicznych zmian demograficznych i coraz wyższych oczekiwań klientów. Stagnacja w tym środowisku oznacza nie tylko pogorszenie jakości usług, ale i straty finansowe.
Instytucje publiczne, tak samo jak firmy komercyjne, muszą dbać o rzetelną strategię. Koniec z myśleniem o sektorze publicznym jako o reżimie wyłącznie budżetowym. Aby sprostać wyzwaniom nowoczesnego rynku, konieczne jest przyjęcie biznesowego podejścia – mierzenie efektywności, dbanie o zrównoważony bilans i maksymalizacja wykorzystania zasobów publicznych.
Tradycyjne metody planowania rozwoju, oparte na intuicji lub fragmentarycznych działaniach, przestają być wystarczające. Kluczem do osiągnięcia trwałego sukcesu i zrównoważonej działalności jest jasno zdefiniowana, praktyczna i, co najważniejsze, oparta na rzetelnych danych strategia rozwoju instytucji publicznych. W Qmatch wypracowaliśmy metodykę, która wychodzi naprzeciw tym potrzebom – Diagnozę 3Q – badającą trzy kluczowe filary sukcesu każdej organizacji: Ludzie, Strategia i Realizacja, połączoną ze zwinną metodą wypracowywania strategii.
W niniejszym artykule pokażemy, jak model 3Q, stanowi kompleksową i sprawdzoną ścieżkę do stworzenia strategii, która nie tylko definiuje przyszłe cele, ale przede wszystkim identyfikuje realne luki operacyjne i kompetencyjne w instytucji, prowadząc do głębokiej transformacji finansowej i operacyjnej.
Strategia to nie teoretyczny twór: Zapalnik do rozwoju zespołu
Jednym z największych błędów strategicznych jest tworzenie „teoretycznych tworów” – obszernych dokumentów, które lądują na półce i nie mają przełożenia na codzienną pracę. Strategie muszą być żywe i prawdziwe. Oznacza to, że muszą być:
Operacyjne: Przekładalne na konkretne działania i mierzalne wskaźniki (KPI).
Zrozumiałe: Zakomunikowane na wszystkich szczeblach organizacji.
Współtworzone: Tworzone nie tylko przez zarząd, ale z uwzględnieniem perspektywy kluczowych pracowników.
Co więcej, strategia to zapalnik do rozwoju zespołu. Kiedy pracownicy rozumieją, dokąd zmierza instytucja (Strategia), jakie wyzwania stoją na drodze (Diagnoza) i jakie kroki muszą podjąć, aby pomóc w realizacji celów (Realizacja), ich rola staje się kluczowa, a motywacja rośnie. Poczucie bycia częścią czegoś większego i realny wpływ na przyszłość instytucji jest najsilniejszym motywatorem, zwłaszcza w sektorze publicznym.
Model 3Q Qmatch jest narzędziem, które pozwala wdrożyć ten paradygmat w sektorze publicznym, skupiając się na twardych danych i eliminując tzw. „złe strategie” (te oparte na ogólnikach i aspiracjach). Nasza strategia rozwoju instytucji publicznych zawsze zaczyna się od precyzyjnej Diagnozy 3Q, która jest jednocześnie diagnozą biznesową i diagnozą dojrzałości zespołu.
Zwinne budowanie strategii rozwoju: Fundament dla sektora publicznego
Nasza definicja dobrej strategii składa się z trzech spójnych elementów:
Diagnoza: Zdefiniowanie natury wyzwania (problemu), oparte na twardych dowodach.
Wskazówki realizacji: Ogólny, spójny kierunek działania, który ma sprostać zdiagnozowanemu wyzwaniu.
Akcje: Skoordynowane i szczegółowe kroki wspierające Politykę Przewodnią.
Filar I: Diagnoza obszaru Ludzie (zgodnie z metodą 3Q) – prawdziwe oblicze kapitału ludzkiego
Nie ma skutecznej strategii rozwoju bez zaangażowanego i kompetentnego zespołu. W instytucjach publicznych ten obszar jest często obarczony dodatkowymi wyzwaniami: poczuciem „zasiedzenia”, brakiem ścieżek rozwoju, czy niesprawiedliwą siatką wynagrodzeń.
Diagnoza 3Q w obszarze Ludzie to szczegółowy kwestionariusz i analiza, który pozwala precyzyjnie ocenić stan organizacji pod kątem (elementy analityczne):
Kompetencje i rozwój: Ocena stopnia wykorzystania kompetencji pracowników oraz możliwości rozwoju oferowanych przez firmę.
Styl zarządzania i kultura: Analiza otwartości komunikacji, sposobu wyznaczania zadań przez przełożonych oraz wpływu kadry managerskiej na inspirację i osiąganie lepszych wyników.
Struktura i zakres obowiązków: Sprawdzenie, na ile zakres obowiązków jest zrozumiały, a struktura firmy pozwala na sprawne rozwiązywanie problemów.
Wynagrodzenia i systemy premiowe: Ocena sprawiedliwości wynagrodzeń oraz zrozumiałości i transparentności systemów premiowych w firmie.
Opowiedz z jakim wyzwaniem się mierzysz naszemu konsultantowi. Podczas takiej rozmowy opowiemy w jaki sposób pracujemy i jak rozwiązaliśmy podobne wyzwania. Wspólnie wypracujemy możliwe kierunki współpracy!
Filar II: Diagnoza Strategia (Kwestionariusz 3Q) – kierunek, cele i rynek
Drugi filar Diagnozy 3Q skupia się na Strategii i Celach. Pozwala ustalić, na ile pracownicy rozumieją kierunek rozwoju, w jaki sposób ich praca przyczynia się do realizacji celów firmy oraz jak firma pozycjonuje się na tle konkurencji.
Diagnoza 3Q w obszarze Strategia analizuje (elementy analityczne):
Strategia: Ocena, na ile kierunek rozwoju firmy jest zrozumiały dla pracowników oraz czy strategia jest oparta o jasne i mierzalne cele.
Wskaźniki: Sprawdzenie, czy pracownicy rozumieją kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) i jak mogą wpływać na ich poprawę w swoim obszarze.
Kierownictwo: Analiza, na ile zarząd i kierownictwo komunikują wizję i strategię w sposób jasny i inspirujący.
Wartości i misja: Ocena stopnia identyfikacji pracowników z wartościami i misją firmy.
Filar II: Diagnoza Strategia (Kwestionariusz 3Q) – kierunek, cele i rynek
Trzeci filar Diagnozy 3Q dotyczy realizacji i procesów. Weryfikuje, czy procesy są jasno określone, jak wygląda współpraca między działami oraz czy firma jest otwarta na usprawnienia.
Diagnoza 3Q w obszarze Realizacja analizuje (elementy analityczne):
Procesy: Ocena stopnia określenia i przestrzegania procesów w firmie oraz dostępu do ich opisów.
Współpraca i komunikacja: Analiza sprawności współpracy między działami i umiejętności konstruktywnego rozwiązywania problemów.
Usprawnienie i innowacje: Sprawdzenie, na ile firma jest otwarta na wprowadzanie innowacji oraz czy pracownicy na każdym szczeblu mogą sugerować usprawnienia.
Narzędzia: Ocena adekwatności i wystarczalności narzędzi i programów wykorzystywanych w codziennej pracy.
Dobre nawyki: Analiza jakości spotkań, efektywności komunikacji między pracownikami oraz czy decyzje podejmowane są w oparciu o dane, a nie tylko o intuicję.
Budowanie strategii: Od diagnozy na warsztatach do dokumentu strategicznego
Po zakończeniu szczegółowej Diagnozy 3Q (Ludzie, Strategia, Realizacja), uzyskujemy twarde dane na temat wyzwań i luk operacyjnych (Diagnoza RUMELT-a). Na tej podstawie strategię rozwoju instytucji publicznych budujemy wspólnie z zespołem managerskim poprzez intensywną pracę na warsztatach. To kluczowy etap, który zapewnia, że strategia nie jest „teoretycznym tworem”, ale „żywym” dokumentem, który zespół akceptuje, rozumie i czuje się odpowiedzialny za jego realizację.
W efekcie tych warsztatów powstaje dokument strategiczny zawierający główne punkty strategii:
Strategy Statement: Klarowne zdefiniowanie celu organizacji.
Segmenty klientów: Identyfikacja kluczowych grup docelowych (np. mieszkańcy stali, mieszkańcy tymczasowi, klienci komercyjni).
Obszary strategiczne: Konkretyzacja Polityki Przewodniej w kluczowych filarach, np. Transformacja finansowa, Optymalizacja oferty, Rozwój zespołu.
Inicjatywy strategiczne: Konkretne i spójne działania, które zrealizują strategię, np. Wartościowanie stanowisk pracy, Wdrożenie dynamicznego cennika, Szkolenie dla kadry z zarządzania zmianą.
Cele strategiczne (KPI): Mierzalne wskaźniki sukcesu na dany okres, które pozwolą na monitorowanie realizacji strategii.
Ten dokument strategiczny jest podstawą do dalszych działań, które obejmują utworzenie zespołu roboczego odpowiedzialnego za wdrożenie, określenie tzw. quick wins oraz kwartalne podsumowanie realizacji strategii. Tylko takie podejście zapewnia, że strategia rozwoju instytucji publicznych jest realna, mierzalna i stanowi zapalnik do rozwoju zespołu.


