Skuteczne systemy prowizyjne dla firm
System prowizyjny to kluczowy czynnik wpływający na sprzedaż, a tym samym wyniki całej firmy. Dobrze zaprojektowany system prowizyjny może motywować zespół do wydajniejszej pracy, a ten zbudowany źle może zmniejszać potencjał sprzedaży i generować zbyt duże koszty dla firmy.
-
System nie wspiera realizacji celów i targetów
Masz wrażenie, że system nie wspiera realizacji celów i targetów. Pracownicy nie są skoncentrowani na tym, na czym trzeba. Robią to, co bardziej im się opłaca. Szukają dróg na skróty do uzyskania prowizji.
-
System prowizyjny kosztuje za dużo
System prowizyjny za dużo kosztuje. Sprzedaż nawet jest zadowalająca, ale po opłaceniu prowizji, w firmie nie zostaje wystarczająco dużo pieniędzy.
-
System jest zbyt skomplikowany
System prowizyjny w firmie jest zbyt skomplikowany. Był tworzony i rozbudowywany latami. Nie wszyscy pracownicy rozumieją jego założenia i zawiłości. Przez to nikt nie jest w stanie ocenić, jaka przysługuje mu premia, a ludzie są zniechęceni do pracy.
-
System nie jest motywujący
Ma niewielki wpływ na pracę zespołu handlowców czy działu sprzedaży a stawiane cele, czy targety są albo nieosiągalne, albo zbyt łatwe, co rozleniwia pracowników.
Doradztwo przy projektowaniu systemów prowizyjnych
Systemy prowizyjne często funkcjonują nieefektywnie. Zdarza się, że ich założenia były długo niezmieniane albo zmiany były wprowadzane w sposób chaotyczny. To prowadzi do skomplikowania systemu prowizyjnego.
Zadbamy o to, aby system prowizyjny w Twojej firmie był prosty. Przygotujemy jasne założenia oparte na zrozumiałych zasadach, które będą sprawiedliwe premiować pracowników.
Pomożemy stworzyć model prowizji dopasowany do strategii sprzedażowej firmy. Uwzględnimy też etap rozwoju firmy – premia pomoże rozwijać świeży biznes albo maksymalizować zyski.
Na co dzień usprawniamy istniejące systemy prowizyjne i tworzymy je od podstaw. Dobieramy najlepsze metody przyznawania prowizji i pomagamy stworzyć założenia, które wspierają realizację celów i motywują.
Gdzie wprowadzić system prowizyjny?
System prowizyjny może wprowadzić każda organizacja. Wspiera on efektywne działanie zespołów i pracowników. Warto jednak pamiętać, że źle zaprojektowany system prowizyjny może dać odwrotne efekty.
System prowizyjny dla handlowców
Sprzedaż w Dziale Handlowym idzie słabo? Dobrze zaprojektowany system prowizyjny motywuje handlowców do osiągania lepszych wyników sprzedażowych.
System prowizyjny w dziale sprzedaży
System prowizyjny najczęściej wprowadzany jest w sprzedaży. Ma zmotywować pracowników działu sprzedaży – sprzedawców, handlowców do osiągania lepszych efektów (im więcej sprzedasz, tym więcej zarobisz).
Projektując warunki premiowania, warto jednak pamiętać o tym, że dla wielu handlowców bardzo ważne jest także minimalne wynagrodzenie, czyli podstawa wypłacana, nawet gdy zdarzy się gorszy miesiąc. Tutaj jednak też można ją powiązać z pewnymi zadaniami, które są elementem procesu sprzedażowego – na przykład minimalne wynagrodzenie jest wypłacane tylko w przypadku odbycia konkretnej ilości wizyt handlowych.
System prowizyjny w innych działach
Nie tylko premię działu sprzedaży warto powiązać z celami sprzedażowymi. System premiowy w innych działach może być także częściowo systemem prowizyjnym.
Zależy to w dużej mierze od celów i specyfiki organizacji. System prowizyjny powinien być jednak zawsze dopasowany do charakteru pracy i zadań danego działu. Nierzadko część premii pracowników w całej organizacji jest powiązana z wynikami finansowymi firmy.
Warto pamiętać też o tym, że każdy pracownik powinien mieć szansę na otrzymanie dodatkowego wynagrodzenie za swój wkład w sukces firmy. Premiowanie tylko wybranych grup (np. systemem prowizyjnym), podczas gdy pozostali pracownicy nie otrzymują żadnej premii za swoją pracę może tworzyć sytuację podziału na “lepszych i gorszych”, co sprzyja konfliktom w zespole i tworzeniu silosów.
Więcej pisaliśmy o tym w e-booku “7 kroków do stworzenia skutecznego systemu premiowego”. Kliknij i pobierz bezpłatny e-book.
Najważniejsze składniki systemu prowizyjnego
Tworząc lub modyfikując system prowizyjny, trzeba ustalić jego najważniejsze składniki:
-
Podstawa systemu prowizyjnego
-
Wyzwalacze prowizji
-
Progi prowizji
-
Zróżnicowanie prowizji
Koszty doradztwa przy tworzeniu systemu premiowego dopasowujemy tak, aby z naszych usług mogły skorzystać małe i średnie przedsiębiorstwa.
Zależy nam na tym, aby jak najwięcej firm mogło korzystać ze wsparcia stworzeniu lub poprawie systemu premiowego, niezależnie od etapu rozwoju na, którym się znajdują, dlatego przygotowaliśmy trzy pakiety wsparcia przy tworzeniu systemu prowizyjnego.
Ulepszamy istniejące systemy prowizyjne i budujemy je od zera
Kim są nasi konsultanci?
To eksperci, którzy opracowali wiele systemów motywacyjnych (zarówno systemów premiowych, jak i systemów prowizyjnych) dla naszych klientów. Konsultanci wnoszą świeże spojrzenie na sprawy organizacji. Zapewniają też wiedzę i doświadczenie zdobyte podczas pracy nad systemami prowizyjnymi w podobnych organizacjach potrzebne do stworzenia skutecznych warunków przyznawania premii.
Jeśli w Twojej firmie nie ma jeszcze systemu prowizyjnego, pomożemy Ci zbudować go od zera. Często jednak pracujemy z klientami też nad ulepszeniem już istniejącego systemu (np. systemu prowizyjnego dla handlowców lub w dziale sprzedaży).
Potrafimy ocenić potencjał istniejącego systemu prowizyjnego. Znajdziemy jego słabe i mocne strony i wdrożymy plan naprawczy.
Zaufały nam firmy




























Case study
Praktyczna wiedza i sprawdzone rozwiązania, które możesz wdrażać w swojej firmie
Zapisz się na nasz newsletter. Zyskasz dostęp do dostęp do treści i dodatkowych materiałów, z którymi rozwiniesz swoją firmę.