Raport
Kultura organizacyjna - preferencje generacji X, Y, Z
Jaka jest rola kultury organizacyjnej w obecnym świecie dla wiodących pokoleń?
![](https://qmatch.pl/wp-content/uploads/2023/06/Qmatch_RGB_web.png)
Kultura organizacyjna ważniejsza od zarobków.
Badanie „Pokolenie dobrej pracy” przeprowadzone w październiku 2019 r. przez pracuj.pl pokazało, że dla trzech pokoleń: X, Y, Z najważniejsze w pracy jest wynagrodzenie (68% badanych wskazało ten czynnik). W badaniu Qmatch przyjeliśmy inną metodologię i poprosiliśmy badanych o wybranie spomiędzy dwóch zdań – co jest dla nich ważniejsze w pracy: wartości i kultura organizacyjna czy to ile osoba będzie zarabiać. Gdy tak postawiliśmy pytanie, tylko 33% badanych przedkłada zarobki nad to jaka jest kultura organizacyjna.
![](https://qmatch.pl/wp-content/uploads/2023/06/Zrzut-ekranu-2020-03-6-o-12.56.38.png)
![](https://qmatch.pl/wp-content/uploads/2023/06/GRY7305-e1586953977999-150x150.png)
To bardzo budujące, że kultura organizacyjna jest niezmiernie ważna dla wszystkich analizowanych pokoleń. Nie dziwi mnie fakt, że jest ona najistotniejsza dla X-ów, którzy wiodą już relatywnie ustabilizowane finansowo życie w stosunku do innych pokoleń, a w pracy chcą się przede wszystkim czuć dobrze i realizować swoje potrzeby, nawet kosztem niższych zarobków.
Magdalena Trąba
Senior Associate w Pracuj Ventures – funduszu wspierającym polski rynek HR i EDU Tech.
Kultura organizacyjna zyskuje na wartości przy pracy zdalnej.
![](https://qmatch.pl/wp-content/uploads/2023/06/Zosia-4-2-150x150.png)
Obecny stan wywołany koronawirusem może powodować silny zwrot w kierunku autorytarnych zachowań. W przekonaniu wielu liderów styl zarządzania z bardziej ludzką twarzą jest pomimo zewnętrznych deklaracji uważany za mniej skuteczny zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych. W mojej ocenie dziś w złożonym, kompleksowym i bardzo zmiennym świecie wygrają ci, którzy potrafią w zależności od potrzeby sytuacji poruszać się po bardzo szerokiej skali od dyrektywności po empatię, umiejętnie łączący te perspektywy.
Zofia Dzik
Investor, C-Level manager, Innovator, Deputy Chairman BRW, Founder of Humanites Institute
Dla wszystkich pokoleń kluczowa jest radość i przyjemność z pracy.
Pokolenia różnią się między sobą w różnych aspektach, ale dla wszystkich z nich ważne jest aby zarówno pracownicy jak i liderzy dbali o tworzenie kultury organizacyjnej opartej opartej o radość i przyjemność z pracy.
blisko 40% respondentów z każdego pokolenia uważa radość i przyjemność z pracy za najważniejsze.
Pokolenie X najbardziej różni się od Y i Z.
przedstawicieli pokolenia X wskazuje „Wysoką jakość” oraz „Adaptacja i elastyczność” jako ważne aspekty kultury organizacyjnej.
W pokoleniu X większą uwagę niż w innych pokoleniach zwraca się na to, aby kultura organizacyjna koncentrowała się na tym jak się pracuje, a mniej na tym co ja osobiście mam z pracy.
Pokolenie Y chce kultury, która wspiera ich rozwój i potrzeby.
Pokolenie Y jest mocno nastawione na rozwój osobisty, na realizację swoich potrzeb – ma to na pewno związek z tym w jakim punkcie swojego życia się znajdują.
przedstawicieli pokolenia X wskazuje „Rozwój i potrzeby pracownika” jako kluczowy aspekt kultury organizacyjnej.
Pobierz pełną wersję raportu
![](https://qmatch.pl/wp-content/uploads/2023/06/culture_buzz_srodek-scaled-1-1024x773.jpg)
Partnerzy
Izabela Pawlak
HR Specialist – Bluerank
Konsultant ds. HR, trener, psycholog, doradca HR i kariery. W zespole Bluerank pełni rolę HR Specialist wspierając pracowników w codziennych wyzwaniach takich jak: rekrutacja, szkolenia, projekty rozwojowe, praca z kadrą managerską. Certyfikowany Trener FRIS oraz Ostendi Management System. Zawodowo zainteresowana planowaniem świadomej ścieżki kariery, budowaniem marki osobistej pracowników oraz dojrzałości zawodowej połączonej z pracą z talentami i mocnymi stronami.
Natalia Urbańska
HR Director – Divante
Z branżą IT związana od 9 lat, początkowo jako marketingowiec, następnie rekruterka. 5,5 roku temu zaczynała tworzyć dział HR w Divante od podstaw. Od tego czasu liczba osób w Divante wzrosła czterokrotnie, sam zespół HR również, a jego działalność obejmuje nie tylko employer branding, rekrutację i onboarding, ale też projekty z zakresu kultury i wartości firmowych, rozwoju i badania satysfakcji pracowników. Najbardziej ceni sobie możliwość budowania zespołu i kształtowania przyjaznego miejsca pracy. Prywatnie absolwentka anglistyki, miłośniczka zwierząt, kuchni wegetariańskiej i wegańskiej, starych filmów i seriali, NBA i żeglowania.
Zofia Dzik Investor, C-Level manager, Innovator, Deputy Chairman BRW, Founder of Humanites Institute
Innowator, inwestor, przedsiębiorca, doświadczony C-Level menadżer, pionier rynku fintech w obszarze direct w CEE, fundator Instytutu Humanites – think&Do tank w zakresie rozwoju Spójnego Przywództwa™ i kapitału społecznego, łączący tematykę Człowieka i Technologii, autorka Modelu „Wioski” Ekosystemu Społecznego oraz Modelu Spójnego Przywództwa™, wykładowca, mentor, juror, założyciel Akademii Przywództwa Liderów Oświaty; inicjator Ruchu Społecznego Dwie Godziny dla Rodziny na rzecz zbliżania ludzi i przeciwdziałania samotności (udział pracodawców z 15 krajów). Członek rad nadzorczych spółek giełdowych (obecnie: BRW S.A., CCC S.A., PKP CARGO S.A. i Rubber Sanok S.A.) oraz członek Rady Ekspertów Forum Rad Nadzorczych przy GPW. Żona, matka trzech synów, lubiąca wędrówki przez pustkowia.
Marcel Płoszczyński
Founder & CEO : Lightbe PR Agency
Marcel Płoszczyński jest założycielem agencji Lightbe, obsługującej głównie firmy z branż technologicznej i marketingowej. Do stycznia 2019 r. pracował jako Account Executive w inPlus Media, gdzie odpowiada za PR dwóch klientów: Cloud Technologis i DSR SA. Wcześniej zajmował stanowisko PR Manager w agencji reklamowej KERRIS, gdzie odpowiadał za budowanie wizerunku firmy w mediach tradycyjnych i społecznościowych, koordynowanie obecności agencji na eventach branżowych oraz wsparcie realizowanych przez nią projektów w zakresie komunikacji zewnętrznej.
Joanna Balcerzak
HR Manager Dywizje Selektywne L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie
Absolwentka Psychologii w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej oraz Studiów Podyplomowych z zakresu Employer Brandingu; Szkoleń oraz Coachingu. Karierę zawodową rozpoczynała w międzynarodowej firmie Executive Search, następnie w firmie Philips pracowała w zespole Talent Acqusition CEE. Od 2015 związana z firmą L’Oréal, rozpoczynała jako Talent Acquisition Manager z misją stworzenia nowoczesnego działu TA następnie zaś objęła rolę HR Managera. Zawodowo zainteresowana HR Business Partneringiem; zarządzaniem transformacjami organizacyjnymi oraz rozwojem pracowników.
Sylwia Rejniak
HR Business Partner – LTTM (LifeTube & TalentMedia)
Z wykształcenia psycholog, prywatnie mama Mai i Michała. Przygodę z HR rozpoczynała od pracy w agencji pracy tymczasowej, następnie jako headhunter prowadziła projekty rekrutacyjne dla wydawców reklamy, agencji oraz domów mediowych. Od 2017 związana z siecią partnerską LifeTube. W LTTM (LifeTube, TalentMedia, Gamellon) odpowiada za wdrożenie kompleksowej strategii HR, uspójnienie procesów oraz zbudowanie kultury organizacyjnej zorientowanej na rozwój pracownika.
Monika Woźniak
HR Business Partner – Mary Kay
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UW oraz Podyplomowych Studiów Psychologii Zarządzania Personelem UW. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie w wewnętrznych działach HR. Jest certyfikowanym trenerem Extended Disc. Od 2017 związana z firmą Mary Kay, w której odpowiedzialna jest za wszelkie procesy HR, zarządzanie zmianą oraz komunikacją wewnętrzną. Praca z ludźmi sprawia jej ogromną przyjemność, a możliwość realizowania się w obszarze HR stała się jej pasją.
Aleksandra Paszkiewicz
Chief HR Officer, Board Member, Nationale-Nederlanden Poland
Menedżer HR z kilkunastoletnim doświadczeniem w budowaniu i wdrażaniu strategii HR w dynamicznie rozwijających się firmach w sektorze finansowym i telco. W ostatnich latach związana z Grupą NN w Polsce, gdzie jako Członek Zarządu ds. HR odpowiada za budowanie inspirującego środowiska pracy, rozwój kapitału ludzkiego i budowanie marki Nationale-Nederlanden jako pracodawcy.
Promuje działanie HR, jako strategicznego partnera w rozwoju biznesu oraz podejścia opartego na projektowaniu pozytywnych doświadczeń pracowników.
Aktywnie działa na rzecz rozwoju dobrych praktyk zarządzania efektywnością organizacji i kapitałem ludzkim.
Magdalena Trąba
Senior Associate w Pracuj Ventures – funduszu wspierającym polski rynek HR i EDU Tech.
W swojej codziennej pracy w funduszu Pracuj Ventures zajmuje się koordynacją procesów inwestycyjnych w spółki z obszaru HR i EDU Tech, a także wspiera spółki portfelowe funduszu w ich bieżących wyzwaniach. Ekspertka polskiego rynku startupów HR, na bieżąco monitoruje ich aktywność i nowe produkty, również w obszarze kultury organizacyjnej. W swojej pracy Magdalena wykorzystuje bogate doświadczenie zdobyte na stanowisku Menedżera ds. Inwestycji w Grupie Pracuj, jak również ponad 8 letnie doświadczenie w obszarze doradztwa strategicznego zdobyte w firmach tzw „Wielkiej Czwórki”. Prywatnie mama i macocha, w wolnym czasie czyta literaturę o modzie oraz reportaże.
![](https://qmatch.pl/wp-content/uploads/logo.png)
Agencja badawcza SW Research powstała z myślą o osobach ceniących swój czas, które potrzebują zaufanego wykonawcy badań rynku i opinii. Realizujemy projekty badawcze w szybki, odpowiedzialny i przyjazny sposób w Polsce i na świecie. Od 2011 rozwijamy własny ekosystem badawczy i największą w Polsce panelową bazę respondentów (B2C i B2B). Zaufały nam już setki klientów.